Kniha komiksů Miloslav Havlíček: naivní příběhy a kouzelná kresba

komiks
Josef Křenek
Komiks

Do docela dlouhého zástupu tuzemských tvůrců, kteří za rozsah, význam a přitažlivost svého díla získali „knihu komiksů“ se zařadil také Miloslav Havlíček (nar. 1933). Jednoduše pojmenovaná Kniha komiksů Miloslav Havlíček ukrývá na 148 stránkách jeho kompletní dílo z časopisů Ohníček, Pionýrská stezka, Freundschaft a Ogoněk mezi roky 1967 a 1992.

Přestože ve srovnání se jmény jako Saudek, Kobík, Švandrlík, Krum nebo Konečný nepožívá Havlíček zdaleka takové popularity (alespoň mezi komiksovými fanoušky), knižní soubor všech jeho komiksů ho představuje jako velice zručného kreslíře. Ukazuje, že by si pro kvalitu své tvorby zasloužil daleko více pozornosti. Zároveň však objasňuje, proč se tomu tak nestalo.

Kreslit jako Havlíček, to chceš

Havlíčkovo kreslířské umění má skutečně úroveň. V černobílém provedení (hned úvodní příběh Velký zážitek malého Jima nebo takřka hororová Pověst o templáři z Liliové ulice) nemá daleko do temného noiru. Přidáním barvy (válečný špionážní Saturn) kupodivu neztrácí na syrovosti a naléhavosti, navíc získává plasticitu a autentičnost.

Ve většině případů Havlíček používá u nás tehdy tolik populární „ligne claire“. Třeba podvodní anabáze Konec Atlantidy nebo sci-fi Dlouhá pouť tak formálně v lecčem připomínají klasické frankofonní dobrodružné komiksy jako Blueberry, Comanche či Blake a Mortimer.

Bližší pozorování Havlíčkovy kresby odhaluje také jeho zálibu v pěkných ženách. Kdykoli se v příběhu objeví nějaká hrdinka, Havlíček neotálí a zobrazuje ji jako šťavnatou šťabajznu s dlouhýma nohama, pěkným pozadím a po dlaních žadonící hrudí. Například potápěčka na druhé straně Konce Atlantidy se předvádí, co to jde – a navzdory těsné potápěčské kombinéze je nebezpečně sexy. To samé platí pro partičku slavných historických krásek v příběhu Olympia, nejlepším kousku celého kompletu.

Scénáře od Havlíčka, to nedáš

Jenže co naplat, že se Havlíček snaží, seč může, když scénáře v naprosté většině pokulhávají na obě nohy a v sádře mají i horní hnáty. To, že jsou náměty poplatné době a pocházejí většinou od sovětských spisovatelů, by snad ani tolik nevadilo. Horší je to se srozumitelností příběhů, tempem vyprávění a velice rychlým, ba přímo uspěchaným vyvrcholením.

Vzhledem k tomu, že se jedná o komiksy pro děti, prostě chybí lepší výstavba příběhu a popisnější zakončení. Fajnšmekři hledající směs naivity, určité obskurnosti a kulervoucí nostalgie si však přijdou na své. Havlíčkova kresba jejich zájem rozhodně nezklame.

Kniha komiksů Miloslav Havlíček: rekapitulace

  • Edice: Galerie českého komiksu, svazek 8
  • Nakladatel: Josef Vybíral, 2018
  • Stran: 148
  • Formát: 215 x 302 x 16 mm
  • Scénář: Miloslav Havlíček
  • Kresba: Miloslav Havlíček

HODNOCENÍ: 4/5



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.